Výstup na Kozí kameň

Kozí kameň je najvyšší vrchol pohoria Kozie chrbty. Pohorie sa nachádza hneď na juhozápade od Svitu. Výstup na vrchol s nadmorskou výškou 1255 m n.m je krátky a nenáročný.

Konečne skončila krátka, ale tuhá zima. Preto pokračujem s výstupmi na Najvyššie vrcholy Slovenských pohorí. Lopušná dolina je vzdialená necelé dve hodiny od Košíc, preto je vhodným východiskom pre výstup na Kozí kameň. Beriem ešte kamarátku. Predpokladám, že v tejto oblasti sa nepohybuje veľa turistov. Predsa len, Vysoké Tatry sú neďaleko.

Vyrážame ráno autom z Košíc. Počasie je veľmi dobré. A pritom je len niekoľko stupňov nad nulou. Jar je už vo vzduchu. Cesty sú prejazdné a tak sa dostávame až do Lopušnej doliny. Tam je lyžovačka v plnom prúde. Sezóna končí, ale snehové podmienky sú ešte dobré.

Vydávame sa po ŽTZ, čo je okolitá trasa vo Veľkej Lopušnej doline. Tá vedie po asfaltovanej cyklotrase. Musíme tak vydržať niekoľko kilometrov. Ale nadmorská výška je cez 700 m n.m., takže prevýšenie veľké nebude. Míňame samostatný vlek a ideme širokou cestou v doline. Dominujú tu smreky, tak ako v celej oblasti. Vpravo nám tečie potok Lopušná. Je už poriadne plný vody. Na svahoch po oboch stranách je viditeľný polom. Ten zasahuje do celej oblasti pochodu.

Po niekoľkých kilometroch opúšťame chodník a po ŽTZ sa stáčame vľavo do lesa. Cestu pred nami vychodili len zvieratá. Je pokrytá kompletne snehom, ale chodidlá sa nám nezabárajú. Tesne okolo trasy nám tečie ďalší potok. Kvôli pár popadaným stromom musíme potok niekedy križovať. Lesných ciest je tu viacero. Jedna nás zvedie mimo trasy, ale čoskoro sa na ŽTZ vraciame. V sedle Jakubčáková žltá značka končí.

Konečne stretávame prvého turistu. Je z Košíc a nosí rifle :-). Zaostáva za nami, ale ešte sa pár krát uvidíme. Prechádzame na ZTZ a stáčame sa viac k vrcholu. Stále stúpame len mierne k sedlu Tabličky. Z neho schádza už druhý turista. Je zo Žiaru a rovnako ako my plní záznamník Najvyššie vrcholy Slovenských pohorí. V tejto oblasti je nesúvislá vrstva snehu až do sedla.

V sedle sa les výrazne odkrýva. Svahy sú značne zdevastované. Ešte vidno stopy po odvezených stromoch. Okrem smrekov vidieť mladinu buku. Konečne na poslednom úseku začína väčšie stúpanie. Po necelom kilometri vystúpime na krátky hrebeň a po ňom prichádzame na vrchol Kozí kameň. Oni on sa nevyhol polomu. Je tu však teplo a tak posedíme na lavičke aj s našim turistom z Košíc. Na stromoch sú dve tabule s názvom vrcholu, kde sa vyfotíme ako dôkaz. V diaľke je stožiar na Kráľovej holi. Vidno aj oblasť Slovenského raja.

Cesta späť vedie do sedla. Pred nami je pohľad na Vysoké Tatry. Vrcholy sú skryté v oblakoch. Zo sedla vedie ZTZ do východiska tak, že môžeme dokončiť celý okruh. Nasleduje prudké klesanie dolinou, ktoré sa potom mierni. Blato sa tu mieša so snehom a ľadom. Pri výstupe sme sa vôbec nezašpinili ako teraz. Zdá sa, že čím nižšie, tým viac ľadu na cestu. Ten je tak klzký, že ho obchádzam ako sa len dá.

Keď sa dostávame späť do Lopušnej doliny, míňame niekoľko chát. Prichádzam späť k vlekom, ale čas máme dobrý a láka nás teplé občerstvenie. Nejakí hostia v podniku oslavujú narodeniny, takže máme postarané aj o ľudový hudobný doprovod. Vonku zahliadnem turistiku z Košíc. Ide peši na stanicu. My už máme auto “za rohom” a sme jedni z posledných. Väčšina z popradských lyžiarov už odišla. Odchádzame a domov sa dostávame ešte za vidna.

Radoslav Medzihradský

Vyštudoval som IT odbor a momentálne pracujem ako senior web developer. Vo voľnom čase sa rád venujem bojovým športom a výkonnostnej turistike. Organizujem túry pre turistický klub KVT Košičan a som funkcionárom Klubu Slovenských turistov pre Košice. Tiež rád varím, pestujem citrusy a niekedy štepím stromy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné