reklama

Výstup na Šľuchtu

Šľuchta je najvyšší vrchol nad obcou Jaklovce. Je neďaleko Košíc a výstup na neho je krátky. Pod ním som strávil časť svojho detstva a teraz ako turistu ma láka ešte viac.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Blíži sa jar a náhle prichádza prudké ochladenie. Počasia odrádza viacerých turistov, ale mňa rozhodne nie. Nevie sa rozhodnúť, na aký organizovaný výlet sa pridať. Kamarátka ma nahovára ísť na Šľuchtu a sama si nakoniec vyberá iný výlet. Dnes mám oddychovať, čo znamená, že pôjdem len na nejaký kratší výlet. Vraj máme ísť len 9 km. Na stanici sa stretávame len štyria. Ideme autobusom za Košice po zastávku Miklipark. To je moja obľúbená otázka Košičanom: čo je to Miklipark? :-)

Obrázok blogu

Po vystúpení z autobusu napadá vedúceho Peťa, že sme sa mohli ešte vyviesť na kopec ku krížu. Ale máme nohy, tak si nejaký ten kilometer vyšliapeme na zahriatie. Odpútame sa od cesty a začíname mierne stúpať po lúke. Cesta na vrchol vedie po náučnom zelenom chodníku. Ten však veľmi nie je značený. Traja z nás však máme GPS, takže orientáciu máme zaručenú. Hneď prichádzame na malý kopček s krížom. Nafotíme blbiny, ale nechce sa nám vrátiť na chodník. Doporučujem ísť hneď do lesa, kde vedie krátka hrebeňovka. Cestou nám prechádza tmavá srna. Zveri je tu dosť a na zemi sú samé bobky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Bohužiaľ cesta sa nám zvažuje dole. Ale čoskoro sa napojíme na náučný chodník, ktorý pohodlne ide lesom. Miešajú sa tu rôzne stromy: smreky, borovice a buky. Fakt nádhera a to ticho. Ani zima nie je hrozná. Občas ma ofúkne, ale na to mám kapucňu. Prechádzame okolo starého vagónika, ktorý si dobre pamätám. Čoskoro sa dostávame na veľkú križovatku. Stúpanie je stále veľmi mierne. Nachádzame správnu odbočku. Fakt, čím viac GPS, tým viacej rozumu :-). Opäť ideme širokou lesnou cestou. Ani si nevšimneme, ale míňame ďalšiu odbočku k vrcholu. Ale hneď kontrolujem mobil a musíme sa len trochu vrátiť. Pred nami je strmý svah, ktorý má konečne slušné značenie. Konečne nám napadne vytiahnuť si palice, ktoré doteraz viseli v batohu. Hodia sa pre stabilný krok. Ako prvý vystúpim na hrebeň ja. Onedlho prichádza Jožo. Milka s Peťom sú vzadu. Nebaví na dlho čakať. Pokračujem po hrebeni a po 200 metroch sa ocitám na vrchole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Začínam cítiť mráz. Voda mi tuhne v hadičke. Musím piť častejšie. Na stromoch je srieň. Pri krokoch praská zem. Pekne sa do nej zapichujú palice, ktoré dobre držia. Mám čas sa najesť a potom prichádza zvyšok partie. Okom si meriam výšku statných bukov a premýšľam, ktorý z nich má tu česť byť najvyššie nad vrcholom. O trochu nižšie je vyhliadka, tak sa ideme popozerať na vápenku, ktorá je na druhej strane rieky Hnilec. Peťo sa chce vrátiť späť po značke, ktorá je dobre viditeľná na ceste späť. Idem prvý a tak sa všetci vraciame na hrebeň, z ktorého prudko zostupujeme dole. Snažím sa využiť šmýkanie po strmom svahu. Pri mierne snehu by som sa šmýkal ešte rýchlejšie. Registrujem nadmorskú výšku, kde sa srieň a mráz na zemi náhle strácajú. Keď sa ocitáme späť na lesnej ceste, Peťo zisťuje že som ho strhol opačným smerom. Do cieľa chcel zostúpiť zo Šľuchty väčším okruhom. Žiaľ, navigácia myšlienky čítať nevie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Šľuchta
Šľuchta 

Vraciame sa na veľkú križovatku, kde prechádzame na červený náučný chodník. Klesáme lesom po krásnej ceste a onedlho nám značka ukazuje opustiť les. Zvyšok cesty ideme dole lúkou až k Kojšovskému potoku. Ten je plný vody. Potok náš dovedie do obce Jaklovce. Končíme neďaleko v Pytliakovej krčme. Mám rád podniky tohto typu. Keďže mám ešte povinnosti, tak po výdatnom obede uháňam na vlak do Margecian. Musím ešte prejsť cez 2 kilometre po ceste, ale som sám, tak nahodím rýchle tempo a za 20 minút som na stanici. Vlak do Košíc stíham v pohode. Večer sa dosť ochladzuje a fúka silný vietor, tak som rád, že cez počas výletu boli len malé mrazy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Radoslav Medzihradský

Radoslav Medzihradský

Bloger 
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  63x

Vyštudoval som IT odbor a momentálne pracujem ako senior web developer. Vo voľnom čase sa rád venujem bojovým športom a výkonnostnej turistike. Organizujem túry pre turistický klub KVT Košičan a som funkcionárom Klubu Slovenských turistov pre Košice. Tiež rád varím, pestujem citrusy a niekedy štepím stromy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu