Na chatu Lajošku trochu inak

Chata Lajoška je obľúbeným turistickým cieľom v okolí Košíc. Asi najčastejší výstup začína na Jahodnej. Okrem toho je možné sa sem dostať z Vyšného Klatova, Hýľova a možno menej atraktívna trasa začína v Košickej Belej.

Z obce Košickej Belej je možné vystúpiť na Železný vrch a ďalej pokračovať na chatu Lajošku. Ja, parťáci Ľubo a “Miška” začíname v obci pri cintoríne a vydávame sa na ŽTZ. Trasa ide dedinou smerom na juh a križuje hlavnú cestu na Jahodnú. Prechádzame okolo futbalového ihriska, lúky a pri skládke dreva vstupujeme do lesa. Cestu nám lemuje Kamenný potok. Našťastie minulú noc mrzlo a tak ideme po pevnom snehu. Začínam si fotiť trasu, ale Miška sa až tak netúži predvádzať pred mojim fotomobilom.

Cesta pred nami je mierne vychodená. Stopy len mierne pokryl sneh. Les je plný rovných vysokých bukov. Táto monotónna trasa asi nie je príliš atraktívna nakoľko veľmi skoro začína strmé stúpanie. Za cca hodinu je nutné prekonať viac než 400 metrov výškových smerom na Železný vrch. Zdoláme väčšinu trasy a križujeme vodorovnú cestu. Posledný úsek po ČTZ ideme voľne lesom, kde sa objavujú nejaké borovice a hlavne vysoké smreky. Ako prvý sa dostávam sa na širokú čistinu kde sa prechádzam všetkými smermi, ale sneh je tu hlbší, takže lýtka dostávajú zabrať. Je zvláštne vidieť neďaleko seba posed a krmelec. Strmý úsek máme za sebou a les náhle hustne a cesta mení smer.

Prichádzame k nášmu prvému cieľu, ktorým je kamenný pamätník neďaleko televízneho stožiara.

V roku 1919 sa na Železnom vrchu odohrávali boje medzi Československými legionármi s Maďarskou armádou. V priebehu dvoch dní stratila naša légia štyridsaťtri mužov a ďalších viac než dvesto bolo zranených. Vojaci boli pochovaní na mieste bojov. Hroby neskôr exhumovali a pozostatky previezli na cintorín v Košickej Belej. Na počesť bojov bol na vrchole postavený pamätník s tabuľou s menami padlých. Pamätník bol do súčasnosti dva krát zničený. Tabuľu sa však podarilo zachrániť a uchovať v obci. V roku 2000 bol pamätník konečne obnovený aj s pôvodnou tabuľou.

V roku 2001 bol na trase bojov otvorený náučný Legionársky chodník vedúci z Kysaku cez Košickú BelúMedzev do Turne nad Bodvou. Je dlhý 64 kilometrov.

Na Lajošku nám ostáva asi polovica cesty, ale očakávame len mierne stúpanie. Cesta nám však najprv klesá dolu, aby sa nám odkryli výhľadu na vzdialené kopce Volovských vrchov. Les sa nám zaujímavo mení. Niekde je bukový, niekde smrekový a niekde zmiešaný. Náš chodník niekedy prechádza hranicou jednotlivých druhov lesa. Míňame pár križovatiek, kde treba dať pozor, ako pokračuje značka a hlavne nezačať klesať do doliny. Posledný úsek mierne stúpame. Keď počujem turistov na neďalekej ČTZ, je mi jasné, že sme takmer pri chate.

Pod chatou Lajoška je kaplnka, kde turisti pravidelne organizujú pietnu spomienku začiatkom novembra. Nad chatou sa nachádza vrchol Predná Holica. V chate je dnes rušno. Miesta na sedenie sú vo vnútri obsadené. Dávam si niečo teplé, ale sadneme si vonku na fajčiarku. Polievka ma neskutočne zahreje. Cestou hore som totiž mal dvojité rukavice ako mi mrazilo ruky. Dám si teda jedny dole a takto vydržím celú cestu späť.

Späť ideme po rovnakej trase. Klesáme, ale v hlbšom snehu nejdeme až tak rýchlo. Tak si všímam stopy v snehu, ktoré nie sú ľudské. Medvede snáď spia. Za hodinu prichádzame späť k pamätníku. Zostáva strmá cesta do dediny. Napriek klesaniu necítim vôbec záťaž na kolená a nohy mi sami utekajú. Dole počkám na zvyšok minipartie. V dedine už sa objavuje námraza na ceste. Celý pochod sme stihli ešte za vidna. Posledným našim cieľom je nájdenie spoločného hrobu padlých vojakov zo Železného vrchu. Hrob sme zrejme našli, ale je škoda, že nesedia náhrobné kamene. Akurát sa stmieva, tak ideme domov.

Radoslav Medzihradský

Vyštudoval som IT odbor a momentálne pracujem ako senior web developer. Vo voľnom čase sa rád venujem bojovým športom a výkonnostnej turistike. Organizujem túry pre turistický klub KVT Košičan a som funkcionárom Klubu Slovenských turistov pre Košice. Tiež rád varím, pestujem citrusy a niekedy štepím stromy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné