Po náučnom chodníku Turecká

Môj prvotný úmysel je vystúpiť na Tureckú z Rožňavy. Turecká je najvyšší vrchol Revúcej vrchoviny. Kedže sa nachádza neďaleko Košíc, nebude vadiť výstup ani v zime.

Trasa z Rožňavy je dlhá 8 km. 9. decembra sa však koná 8. ročník prechodu Náučným chodníkom Turecká z obce Rudná. Preto sa radšej zúčastním tejto akcie. Ráno sa veziem spolu s kamarátkou Božkou do Rudnej. Zraz je o 7:30 pred úradom. Zíde sa nás skoro tridsať turistov a o 8:00 vyrážame po náučnom chodníku na Tureckú.

Výstup má byť dlhý asi len 4 km. Terén je už zasnežený, ale zima je pekná a príjemná :-). Náučný chodník smerom hore je venovaný lesníckej tematike. Na zastaveniach sú pekné fotky húb a zvierat. Hneď sa zoznamujeme s Zsoltom a Silviou s ktorými strávime spolu celý pochod. Hneď pri začiatku trasy je odbočka na vyhliadku. Oplatí sa tam ísť, lebo zvyšok trasy vedie lesom. Nasleduje príjemný výstup až k ZTZ, ktorá prichádza z Rožňavy. Tesne pred tým je však veľký prístrešok, kde pre nás organizátori prichystali teplý čaj. Väčšina z nás potom pokračuje v menších skupinkách na vrchol. Ten je vzdialený už asi len 500 metrov. Vrchol je rozľahlý a týči sa na ňom kovová veža. Vyjdem na prvé poschodie, ale nemám rád výšky, tak idem dole. Ale bolo by mi ľúto nevystúpiť, tak nakoniec vyjdem hore s mojou partiou. Božka sa hore cíti ako v klietke, takže sa nechce fotiť. Trochu fúka, trochu mrazí, tak ideme dole.

Z vrcholu sa vraciame na ZTZ, ktorá pokračuje súbežne s náučným chodníkom, ale už smerom dole druhou stranou. Teraz je náučný chodník zameraný na baníctvo. Keďže po ňom už prešli nejakí turisti a terénne vozidlá s proviantom, tak sneh pod nohami je už vyšúchaný. Preto občas niekto z nás pre ticho spadne. Prechádzame okolo dvoch štôlní. Dá sa vojsť dnu, ale na vlastné nebezpečie. Zaujímavosťou sú pingy, čo sú lievikovité útvary vzniknuté povrchovou ťažbou. Keď už sme pomerne dole, tak sa nám ešte podarí poblúdiť. Ale máme mapy, tak sa dostávame ku koncu náučného chodníka na miesto bývalého banského závodu. Tam je zlatý vrchol programu a teda podávanie gulášu. Mäso sa zdá byť hovädzie aj z diviny. Jazyk si však popálim ako prvé. Postupne sa tam zbiehame všetci turisti.

Po tomto obede rýchle schádzame do dediny kde väčšina z nás končí v miestnej krčme. Keďže zbieram pečiatky, od krčmárky dostanem jednu do denníka Najvyšších vrcholov Slovenských pohorí. Ako tak sedíme, tak ešte prichádza starosta, venuje nám magnetku a ešte nám orazí pečiatku obce do záznamníka. Tým sa moje turistické ciele splnili na 110% :-). Prihovorí sa nám starší turista Dušan, ktorý má veľmi kultivovaný prejav. Je zbehlý v histórii, lesníctve a turistike. Možno je to bývalý učiteľ. Vezieme ho ešte do Rožňavy a my sa domov do Košíc dostávame už pred 15. hodinou. Dnešný výlet mal štyri zastavenia, ktoré stáli za to. Keď už ísť na nejaký vrchol, tak sa oplatí využiť spoločný pochod určený pre verejnosť.

Radoslav Medzihradský

Vyštudoval som IT odbor a momentálne pracujem ako senior web developer. Vo voľnom čase sa rád venujem bojovým športom a výkonnostnej turistike. Organizujem túry pre turistický klub KVT Košičan a som funkcionárom Klubu Slovenských turistov pre Košice. Tiež rád varím, pestujem citrusy a niekedy štepím stromy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné