Najvyššie vrcholy v Beskydách

Kamarát a turista Tono nám ponúkol návštevu Západných a Kysuckých Beskýd. Ich najvyššie vrcholy Veľký Polom a Veľká Rača sú turisticky prístupné.

V rámci našich pravidelných výstupov na Najvyššie vrcholy Slovenských pohorí som si nenechal ujsť tieto ľahké výstupy. Celkove je nás päť turistov. Traja z nás budú bývať v centre obce Oščadnice. Ja a kamarátka Božka budeme bývať trochu vyššie v obci.

Ráno vyrážam s Božkou autom. Mám rád auto, nakoľko kufor znesie veľa oblečenia, jedla a vybavenia než jeden batoh vo vlaku. Prichádzame do obce Raková, kde mylne máme pocit, že tu začína pochod. Preto ešte pokračujeme do obce Korcháňovci, kde stretávame Tona s Karolom. Piaty turista Miky sa zdržal a má prísť až večer. Pochod začíname peši dedinou a lesom po MTZ. Výstup je rovnomerný. Asi v polovici kopca stretávame partiu turistov pri kaplnke svätého Huberta. Ďalej pokračujeme do sedla Veľký Polom, kde je v blízkosti hranica s Českom. Ďalej pokračujeme po hrebeni nádherným chodníkom, ktorého lemujú zrelé čučoriedky. Na najvyššom mieste je rázcestník a vrcholová tabuľa Veľký Polom. Po vyfotení sa vraciame späť do sedla a odkiaľ do Česka na blízku Kamennú chatu. Výstup na chatu je možný aj autom, takže tu stretávame aj tiež-turistov. Za chatou je v budove rozhľadňa. Prízemie budovy lemujú náučné informácie o prírode a šelmách. Tono a Karol pokračujú ďalej do obce Mosty u Jablunkova. Ja a Božka sa musíme vrátiť k autu. Ideme preto späť do sedla a dole lesom. Nejak ma začína bolieť koleno. Cesta dole sa mi zdá klzká a plná kameňov. Hore sa mi išlo oveľa lepšie. Ale cesta dole nie je dlhá a keď dorazíme k autu, tak ešte posedíme v miestnom pohostinstve. Ďalej sa vezieme autom do obce Oščadnica, kde sa ubytujeme. Večer ideme do centra, kde už nás čakajú Tono s Karlom. V jednej reštaurácii si dáme večeru a ideme spať.

Na hrebeni
Veľký Polom

Druhý deň ráno sa vyvezieme autobusom za obec do zastávky Lalik, aby sme nemuseli ísť po asfalte. Dnes má pršať, tak si trasu trochu skrátime. Ideme po MTZ cez zjazdovku na hrebeň. Trasa je strmá, ale krátka. Na hrebeni je horná stanica lanovky. Ďalej pokračujeme pohodlným lesným chodníkom na odkrytý široký vrchol Veľká Rača. Keďže dážď visí vo vzduchu, tak ja a Tono sa celkom ponáhľame a na vrchole sme ako prví. Aspoň máme čas sa vyfotiť pri vrcholovej tabuli, kríži a vyhliadke. Za vrcholom je už Poľsko s turistickou chatou. V chate sa snažíme nejak dohovoriť a podarí sa nám objednať čo chceme. Späť sa musíme vrátiť po hrebeni lanovke a ďalej už pokračujeme po hrebeni po MTZ, aby sme dokončili dnešný okruh. Mierne klesáme hrebeňom a čoskoro prichádzame do strediska Plemenár. Tam nás víta samá komercia. Dáme si len jedlo. O motokáry, lanovky a boby nemáme záujem. Po prestávke stále klesáme po MTZ. Keď sa nachádzame nad obcou, prechádzame na ŽTZ, čo predstavuje skratku do obce. Čoskoro začína pršať. Miky potrebuje povzbudiť, tak bežím dole ako prvý a udávam mu tempo. Keď prichádzame do obce, tak sa niekde stratí. Nevšimol som si, že sa skryl v bare. Prichádzam na námestie, kde čakám na zvyšok partie. Na námestí sú hody. Okolo sú stánky so všetkým možným, ale výdatne prší. Dáme si ešte niečo sladké v cukrárni. Po výlete si trochu oddýchneme a večer sa zabavíme pri miestnej hudbe.

Veľká Rača
Poľská chata
Oddych po obede
Blížíme sa do obce

Ďalší deň je nedeľa a teda nás čaká cesta domov do Košíc. Stále prší, tak ideme do neďalekej obce Stará Bystrica pozrieť sa na Slovenský orloj. Prichádzame ešte pred otvorením, tak posedíme v miestnom podniku. O deviatej hodine si vypočujeme verejné informácie o orloji a v infostánku kúpime suveníry. Karol a Tono idú autobusom a vlakom domov. Naše auto odchádza až neskôr :-). Za hustého dažďa šťastne dorazíme až do Košíc.

Slovenský Orloj

Najbližšiu zimu sa koná v Oščadnici celoslovenský zraz turistov, takže je o čom uvažovať.

Radoslav Medzihradský

Vyštudoval som IT odbor a momentálne pracujem ako senior web developer. Vo voľnom čase sa rád venujem bojovým športom a výkonnostnej turistike. Organizujem túry pre turistický klub KVT Košičan a som funkcionárom Klubu Slovenských turistov pre Košice. Tiež rád varím, pestujem citrusy a niekedy štepím stromy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné